Sammenhængen mellem Just-in-Time og Lean

Mange spørger til sammenhængen

Mange jeg møder spørger til sammenhængen mellem Just-in-Time (JIT) og Lean. Den korte version af sammenhængen er…

JIT stammer fra Toyota

Just-in-time (JIT) begrebet opstod i 1950’erne og stammer fra Toyota, og er rent faktisk en del af ”Toyota production System” (TPS). JIT havde oprindeligt meget fokus på tider (levering, produktion og kunder). Materialerne til produktion skulle være tilgængelige ”just-in-time”, præcis når der var behov for dem, altså i bund og grund et ”træk” system. ”Lean” begrebet blev for alvor introduceret i 1990 da Womack skrev bogen ”The Machine That Changed The World”, som beskrev Toyotas produktionssystem (TPS). Senere kom Womack og Jones med bogen ”Lean Thinking” hvor de 5 principper i Lean bl.a. blev beskrevet for første gang.

Lean har et bredere fokus end JIT

Lean har dog et meget bredere fokus end JIT oprindeligt havde, men alle de elementer der indgår i JIT indgår også i LEAN. Så man kan sige at JIT er en del af LEAN, men på en måde også at LEAN er en efterfølger til JIT.

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom
Flexkom – Lean kurser, Lean værktøjer, Lean konsulenthjælp >

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s