Lean er ikke blot “gammel vin på nye flasker” – Lean er ikke blot “sund fornuft”

Opdateret 9. dec. 2016

Udtryk fra hverdagen

Det er efterhånden en almindelig anerkendt kliche om Lean, at der er “tale om gammel vin på nye flasker”. Man hører det ofte og det er selvfølgelig en subjektiv vurdering den enkelte må foretage og stå inde for. Jeg vælger dog at melde mig på holdet, som ikke blot mener at Lean er gammel vin på nye flasker.

Lean er ikke blot sund fornuft

Jeg hører ofte “Lean er blot sund fornuft”. Hvis jeg er i et forum hvor jeg godt kan provokere lidt, så er mit svar ofte: “Måske – men hvorfor har mange organisationer så ikke høstet gevinsterne af Lean for mange år siden?” Der må være et eller andet som gør, at man fortsat finder et enormt potentiale med Lean i mange danske organisationer. De seneste år specielt i de administrative processer.

Lean er nyt vin til danske organisationer

Mange organisationer bruger i dag værktøjer fra Lean-værktøjskassen. Mange virksomheder vil også mene, at det er værktøjer som de har anvendt længe og at Lean blot er et nyt udtryk som samler de efterhånden mange værktøjer. Lean har imidlertid et meget bredere og mere langsigtet fokus end tidligere værktøjer. Et af de punkter, hvor LEAN er forskellig fra tidligere, er fokus på helheden og medarbejderinvolvering. Hvor man tidligere fokuserede på at forbedre og optimere de enkelte processer isoleret set, så søger Lean at optimere værdien for kunden, det samlede flow etc., ligesom Lean i højere grad har fokus på de samlede totale omkostninger.

Et andet område hvor Lean adskiller sig fra “normale tilstande” er, at Lean ikke er et traditionelt projekt med en slutdato. At Lean er en vedvarende proces er én af udfordringer ved at implementere Lean. I Danmark er vi gode til at køre projekter med en slutdato og gerne et fysisk resultat (maskine, bygning, IT-system o.l.). Men Lean handler grundlæggende om, at få hele organisationen til at tænke værdi for kunderne (også interne kunder) og på spild – og derudfra hele tiden trimme virksomheden til at blive et skridt bedre hver dag.

Lean er vel også et af de få værktøjer, som kræver involvering, videndeling og åbenhed hos medarbejderne for overhovedet at få resultater. Værktøjerne i Lean er ikke et system, hvor man kan taste en formel og få at vide hvordan man skaber resultater. Resultater i Lean skabes af medarbejderne og derfor kræver Lean en meget høj grad af ejerskab hos alle!

Den nye vin er fokus på det samlede flow, en høj grad af medarbejderinvolvering og at Lean er en vedvarende proces (ikke et projekt)!

Læs mere

Ambassadørmodellen – skaber maksimal ejerskab ved implementering af Lean >

Andre links:
Lean i forsyningskæder >
Enkeltstyksproduktion med måde >
Husk stabilisering før der skabes flow >
Eksempler på at skabe flow i produktion >

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp, kurser og download af Lean-værktøjer >

tegning til lørdagsliv om vinsvindel

Gammel vin på nye flasker…hentet fra Politikens hjemmeside

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s