Indretning af nyt kontormiljø – inputs søges!

Problemstilling – nyt kontor – hvordan indrettes optimalt

Morten har stillet følgende spørgsmål på Dansk Lean Forum:

Hej Lean Forum
Ledelsen i den virksomhed jeg er ansat i, har besluttet en størrer organisationsændring, hvor vi skifter fra en linie orienteret organisation til kunde fokuserede. Det er jo meget godt i tråd med Lean tankegang.
Jeg er selv uddannet inden for Lean, men vil alligevel gerne have jeres/forummets input til hvordan man løser følgende problem:
I ét kundeteam er vi knap 30 medarbejdere der skal sidde i ét åbent kontormiljø. Der er 6 faggrupper og 2 arbejdsområder (løbende produktion og introduktion af ny produktion). Vi har alle snitflader til personer i flere faggrupper, mange også på tværs af produktion og NPI.
Findes der et godt værktøj til at finde de optimale skriveborde til alle medarbejdere.
Jeg tænker selv noget med kortlægning af snitflader imellem personer – men det bliver hurtigt uoverskueligt.
Input modtages gerne.
Tak for et godt forum:)

Hjælp søges!

Hvis du kan hjælpe Morten, så skriv endelig en kommentar til dette indlæg – klik på “Comments” under dette indlæg.

2 kommentarer

  • Hej Morten,

    Jeg tror da, at du har fat i noget af det rigtige. Det mest optimale må være, at I placerer jer så de personer der oftest har kontakt – sidder tættest sammen.

    Alternativt vil jeg da foreslå at I ikke har faste skriveborde. I stedet flytter I rundt efter hvem I skal arbejde sammen med den pågældende dag/time…
    Hvis I arrangerer skrivebordene, så de står sammen i små grupper – optimalt til samarbejde – flytter folk rundt efter opgaven.

    Ovenstående vil sandsynligvis møde modstand fra medarbejdere “der skal have deres eget”. Hvis denne modstand ikke kan overkommes, kan disse medarbejdere jo placeres strategisk, så de øvrige medarbejdere kommer til dem. Men som udgangspunkt bør I selvfølgelig stræbe mod, at alle er med på vognen.

    Mobile skriveborde vil samtidig gøre, at I alle tvinges til at have flest mulige dokumenter som elektroniske dokumenter. På den måde får I en bedre arkiveringsrutine – og samtidig har alle adgang til alle dokumenter hele tiden (husk 5S i filstrukturen).
    Køb en printer der kan scanne som PDF – så er I kørende.

    Håber ovenstående input kan bruges.

    Mvh
    Mikkel Smith
    http://www.flexkom.dk

  • Hej,

    Jeg synes da der er flere punkter at tage højde for nogen gange er rotation måske ikke det bedste. Det er fint at flytte folk rundt men kan det skabe andre problemer.
    – nogen render til den samme printer 20 gange om dagen, placeres de nu tæt eller langt fra den?
    – er det en, i et team der er ansvarlig for telefon opkald (så alle i et team ikke modtager al den støj når de arbejder) så skal de måske være placeret i et arbejdsområde. Det kan være meget forstyrrende og udnødvendigt med alle de telefoner.
    – kunne der i midten af lokalet være tavler, border, møder muligheder der giver dynamik og kan bringe folk sammen når nødvendigt.
    – hvad med reolsystemer(akivering) og deres placering de skal være overskuelige for alle og placeret så dem der går 20 gange om dagen er tættest på.

    Håber det kan give lidt flere tanker.

    I øvrigt giver flytning i et kontor miljø jo mulighed for at optimere andre steder hvis det ikke er gjort, da de fysiske forhold kan ændres.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s