Hvad koster Lean?

En studerende har spurgt Dansk Lean Forum hvad det koster at implementere Lean. Kan du hjælpe?

Hej

Er i gang med min 3. års opgave som omhandler lean. Jeg har nogle enkelte sprøgsmål?

Er der nogle steder hvor man kan se hvor meget det koster at implementere lean i en virksomhed? eller artikler på hvor meget det har kostet en virksomhed? da jeg skal bruge det i min opgave.

Fordele og ulemper ved lean ? hvor kan de ses henne?

Kan du hjælpe?

Hvis du kan hjælpe så skriv endelig en kommentar til dette indlæg – klik på “Kommentarer/Comments” under dette indlæg.

3 kommentarer

  • Hej,

    Det er meget svært at svare på hvad Lean koster. Det afhænger meget af udgangspunktet og virksomhedens størrelse.

    Af reelle omkostninger taler man typisk om tavler til planlægning og problemløsning, Kanban, layoutændringer (inkl. forsyning), evt. dublering af værktøjer mm.
    Men den ofte dyreste omkostning er investering af ressourcer. Dvs. de timer hvor man ikke producerer men i stedet træner og implementerer. Det er derfor vigtigt at denne del anvendes så praktisk som muligt, så resultaterne hurtigt viser sig. At samle medarbejderne i et uddannelseslokale kan være godt og nødvendigt – men bør minimeres!

    Du spørger også til fordele og ulemper. Igen et svært spørgsmål. Fordelene er mange – ulemperne afhænger af succesraten ved implementeringen af Lean. Er man eks. dårlig til forandringsledelse kan ulemperne være mange. Er man god – vil ulemperne blive få!

    Med venlig hilsen
    Mikkel Smith
    http://www.flexkom.dk

  • Tak for hjælpen !

    Men er det ikke muligt at finde nogle konkrette tal for hvad det har kostet en virksomhed at indfører lean?

  • Jeg kan desværre ikke give et konkret tal for en virksomhed. Ikke mindst fordi jeg har tavshedspligt over for mine kunder.

    Men jeg kan oplyse at tallene er meget svingende. Ikke mindst fordi målet med implementering af Lean er meget forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

    Men skal I have et konkret bud på implementering af Lean i en produktionsvirksomhed – dvs. Lean i både produktion og administration – så løber det op i
    – Ekstern konsulenthjælp ca. 400t kr.++
    – Intern investering – ressourceforbrug ca. 1 mio.
    – Fysisk investering – tavler, fysisk layout ca. 250t kr.
    Tallene ovenfor er for det første år og der er derfor et stykke vej endnu efter dette år. Bemærk at tallet for ekstern hjælp kan variere meget. Beløbet afhænger af virksomhedens størrelse (ovenstående ca. 50-100 mand), startpunktet og målet for virksomheden, af de interne ressourcer og kompetencer i huset, prisen for konsulenten og antallet af konsulenter (ex. én til Lean og én til coaching).

    Mange virksomheder starter med at sende en mand på et kursus. Nogle er faktisk i stand til at gennemføre Lean internt efterfølgende. Men det koster fortsat typisk 50% af en fuldtidsstilling, utallige dages ressourceforbrug hvor der ikke arbejdes og de fysiske omkostninger. Selvfølgelig er det billigst hvis virksomheden er i stand til at holde implementeringen internt.

    HUSK at ovenstående godt kan lyde som store omkostninger/investeringer. Men succesfuld Lean betaler sig mange gange igen! Ofte får man allerede investeringen igen under implementeringen – bagefter er det bare lige på bundlinien år efter år efter år…

    Tag ovenstående som et bud – spørg evt. andre konsulenter eller virksomheder som I ved har været i gang med Lean.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s