Leverandørmanual og Lean!?

Spørgsmål til Lean og håndtering af leverandører

Melanie har spurgt om følgende:

Kære dansk Lean-Forum!

Jeg er en studerende fra KEA ( tidligere BEC-Design) Jeg læser til Designtecnolog med spciale i sourcing/Indkøb i tekstilbranchen.

Jeg er midt i min afsluttende eksamen- og fuldstændig fortvivelt!!!

Min opgave går ud på, at jeg samarbejder med en virksomhed(som jeg heldigvis har fundet)

Sammen med virksomheden skulle vi finde et problem og løse det. Min valgte virksomhed har nu dette problem, at der sidder én indkøbere (SOD/CMT produktion) som samarbejder med 16 leverandører. På grund af kollektionens mangfoldighed i materialerne er det ikke muligt at nedskære leverandørantallet. Problemet er, at Indkøberen drukkner af e-mails som sendes af de 16 leverandører. De indkommede e-mails drejer sig hovedsageligt om hvor Carelabels skal sidde henne, hvordan prototyper skal sendes, hvorhenne de skal levere de færdig producerende varer, hvordan varene skal pakkes, hvad der skal stå på pakkelisten osv.

Derfor har jeg tænkt mig, at udarbejde en leverandørmanual som indeholder alle vigtige informantioner fra det tidspunkt af forespørgsel til det tidspunkt at purchase ordren leveres til lagret. Leverandørmanualen skal hjælpe med til at aflaste indkøberen således at han/hende har tid til andre opgaver.

Mit problem er nu, pga at det er en eksamensopgave, at jeg skal komme med nogle teorier- Men det kan jeg desværre ikke, da en leverandørmanual bygger på virksomhedens interne fremgangsmål og procedurer.

Kunne i måske hjælpe mig med hvad det er vigtigt eller hvorfra leverandørmanualen tager sit udspring? Er der ud fra Lean- management?

Nu har jeg læst næsten 2 år om indkøb, design, marketing- men jeg har desværre utroligt svært ved at se hvordan en leverandørmanual kan være værdiforøgende for virksomheden eller slutforbrugeren. Betyder værdiforøgende i den samenhang( efter Lean princippet), at indkøbsafdeling bliver aflastet angående kommunikation? At al de fejl- som forkert placement af label, carelabel, forkert packning, varen sendes uden de nødvendige dokumenter osv. kan medføre store omkostninger og, at kunden bliver generet pga produktet i sidste ende ikke svarer til virksomhedens image? Kan en leverandørmanual derfor forebygge: Imagesvigt, unødvendige omkostninger, reklamationer og unødvendig kommunikation?- Går det hele ud på lean-management?

Har I måske nogle god råd eller kunne I måske komme med et lille indput? Jeg har læst så meget, at jeg er fuldstændig forvirret og slet ikke mere kan se samenhænge!!!

1000 Tak på forhånd!!!!!

Mange hilsner

Melanie Hellwig

Kan du hjælpe?

Hvis du kan hjælpe så skriv endelig en kommentar til dette indlæg – klik på “Kommentarer/Comments” under dette indlæg

One comment

  • Hej Melanie,

    Umiddelbart mener jeg ikke at en manual eller en anden arbejdsbeskrivelse har noget med Lean at gøre. I min verden handlet disse dokumenter alene om at man beskriver arbejdsprocessen.
    Men, som du også skriver, så vil en sådan manual eller lignende selvfølgelig reducere en masse uhensigtsmæssigheder eller spild (som det nu hedder i Lean).

    Mit korte svar er, at selvfølgelig skal der laves en manual. Men omvendt så er det måske lidt for basic til en stud-opgave.
    Hvis den skal have lidt mening, så kan du – som du også lægger lidt op til – hænge den op på Lean. Her kunne udgangspunktet være at du vil reducere spildet jf. de 8 spildtyper i Lean.
    Eksempler
    Spildtype rettelser: Du vil hindre fejl, omarbejde og returløb i flowet i forbindelse med indkøb. Værktøjet her er ofte procedurer (som en leverandørmanual).
    Spildtype overforædling: Du vil sikre at der kun laves det der er behov for til den enkelte leverandør – ikke for meget.
    Osv.

    Men jeg vil alligevel sige, at du skal udfordre dem på de 16 leverandører. I min verden skal man have et tæt samarbejde med få leverandører. Ellers bliver det til Føtex-strategi og det giver ikke de bedste priser og den bedste service. Få leverandører = bedre kvalitet, bedre priser, bedre service og færre transaktioner (faktura, leverancer, ind/ud pluk, årsaftaler, opfølgninger, placering af ordrer, måling på leverandører mm.).

    Se hvad du tænker og skriv gerne igen!

    Med venlig hilsen
    Mikkel Smith
    http://www.flexkom.dk

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s