Løbende forbedringer (Kaizen) starter med de 3 fingre…

Kommentar til artikel om Lean i Børsen den 1. oktober 2010!

I Børsen den 1. oktober kunne man bl.a. læse at danske virksomheder ikke er gode nok til at lave løbende forbedringer. Der stod bl.a. at læse, at vi har for meget fokus på de store forbedringer og typisk også på forbedringer der koster penge. Det fremgik også at vi blander for meget innovation og nytænkning ind i forbedringer.

Vi skal fokusere på de 3 fingre der peger på os selv!

Jeg kommer mange steder hvor man er godt i gang med løbende forbedringer eller Kaizen. Desværre er processen often ved at dø hen (eller er helt død)!
I produktionsafdelinger er det typisk at processen går død “fordi forbedringerne ikke bliver gennemført”. Graver man lidt i årsagen til dette, så er det oftest at vedligeholdelsesafdelingen er blevet overbelastet af forbedringsopgaver fra hele fabrikken.
I administration skyldes det oftest af IT-afdelingen (eller leverandører af IT) ikke kan følge med når det gælder tilretninger til systemet så tingene bliver lettere.
Mere grundlæggende: Årsagen er typisk at vi sender forbedringsopgaven videre til andre!

Hvis man kigger på en hånd der peger ser man:

  • Tommelfingeren der peger opad mod ledelsen.
  • Pegefingeren der peger på andre afdelinger.
  • Tre fingre der peger på én selv!
  • I arbejdet med løbende forbedringer eller Kaizen kan den pegende hånd betragtes på følgende måde:

  • Som afdeling må man sende ét forslag til ledelsen.
  • Ét forslag til naboafdelingen.
  • Og altid have 3 forbedringsopgaver kørende i egen afdeling – som afdelingen selv kan løse!
  • Svært at finde fejl hos sig selv

    Det svære disciplin her er, at finde forbedringer hos sig selv!
    Her kan værktøjer som eks. de 8 spildtyper anvendes (læs om de 8 spildtyper). Jeg bruger meget ofte spildtyperne til at lade medarbejdere brainstorme på spild i eget arbejde. Typisk kommer der gennemsnitlig 2-5 post-its fra hver medarbejder. Hvis folk har svært ved at arbejde med begrebet “spild” i forhold til eget arbejde, så beder jeg dem skrive de ting ned, som irriterer og frustrerer dem i hverdagen. For typisk kommer irritationer og frustrationer også af spildtyperne.

    Når alt spildet så er væk?

    Spildet er aldrig væk! Der vil altid være noget der kan gøres bedre. Også fordi der hele tiden kommer nye projekter, produkter mm. og andre der afsluttes og udgår.
    Men naturligt nok vil antallet af “lavthængende frugter” – der er faldet helt til jorden – blive mindre. Her kan man eks. bruge kortlægninger til at finde spild imellem afdelinger. Igen skal man sørge for, at starte i det små og eks. kun involvere to afdelinger. Her oplever jeg nogle gange at man kortlægger hele virksomheden og får sat alt for meget i gang på samme tid.

    Dansk Lean Forum anbefaler

    Af Mikkel Smith
    Flexkom – Lean konsulenthjælp, kurser, gratis download af Lean-værktøjer!

    Skriv et svar

    Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

    WordPress.com Logo

    Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

    Twitter picture

    Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

    Facebook photo

    Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

    Google+ photo

    Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

    Connecting to %s