Hvad er forskellen på Lean i produktion og Lean i service og administration?

Opdateret 11. dec. 2016

Spørgsmål til Lean – hvad er forskellen på Lean i produktion og Lean i service og administration?

Maria har spurgt om følgende:

Hej. Jeg skriver en opgave om lean service og kan ikke rigtig skelne mellem lean produktion og lean service
Kan i hjælpe mig?

Kan du hjælpe?

Hvis du kan hjælpe så skriv endelig en kommentar til dette indlæg!

Svar fra Dansk Lean Forum

Hej Maria,

Tak for dit spørgsmål!

Grundlæggende kan Lean anvendes i alle brancher og alle processer. Jeg har selv erfaring med både reklamebureauer, ministerier, universiteter, produktioner, biler osv.

Det vigtige er, at anvende Lean så det giver værdi. Alt for ofte oplever jeg, at Lean anvendes “som man har set/højt andre gør”. Av av. Så ender Lean som et projekt…der dør. Lean skal anvendes til at “lukke strategiske gab” i organisationen. Hvis Lean ikke er strategisk begrundet, så bliver det ofte kortvarigt.

Vi anvender ofte forskellige værktøjer i hhv. administration og produktion. Eksempler:

  • Værdistrømsanalyse – her anvender jeg personligt svømmebaner i administration og den klassiske med tider, lagre osv. i produktion. Læs mere om værdistrømsanalyse.
  • I administrationen arbejder vi naturligt også med spild i vores kommunikationsværktøjer – eks. mail, møder, kalender, chat osv. Læs mere om kommunikationsregler.
  • I produktionen anveder vi OEE og SMED som er to specifikke værktøjer til at hæve udnyttelsesgraden på maskiner og køre mindre seriestørrelser (læs mere om værktøjerne i Lean >). De gør sig ikke så godt i administration.
  • 5S er et meget anvendt værktøj. Desværre bruges det ofte til “glansbillede 5S” i administrationen. Dvs. at vi skal rydde op på skriveborde, fjerne bunker og flytte dem til et skab, sortere vores mapper…men hvad med filsystemet? Emails? Det er langt vigtigere med fokus på “tilgængelighed af fælles viden“.
  • En sidste væsentlig forskel er, at spild er synligt i produktionen. Jeg kan se, om man sorterer, kører med tomme gafler, en maskine står stille. Det er straks sværere i en administration. Her er vi mere afhængig af, at alle er med – række hånden op – og påpeger spild

Du og andre må gerne kommenterer på mit indlæg hvis I er enige – eller uenige 🙂

Med venlig hilsen
Mikkel Smith
Dansk Lean Forum / Flexkom – download GRATIS Lean-værktøjer på nettet

LeanAdministration_Vaerdistroemsanalyse_1

Lean Administration Værdistrømsanalyse via svømmebaneprincippet

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s