Kun 4% har arbejdet med Lean i grænsefladen mod kunderne

Kun 4% med de danske virksomheder med Lean har arbejdet med Lean i grænsefladen til kunderne!

Kun 4% af de virksomheder der arbejder med Lean, har arbejdet struktureret med at indføre Lean i grænsefladen til kunderne. Det viser den Lean-undersøgelse Flexkom netop har gennemført.
Tallet bekræftes af, at 3% af Lean-virksomhederne har arbejdet med Lean med leverandørerne.
Der er flere skræmmende elementer ved det lave tal:

  • Når man arbejder med Lean starter man typisk med at “feje for egen dør først”. Hvis det er tilfældet arbejder 96% fortsat på at feje for egen dør og bringe deres virksomhed til et niveau, hvor de har brug for at involvere kunderne i at opnå det næste potentiale med Lean. Altså er vi i Danmark ikke kommet langt med Lean! Der er fortsat et enormt potentiale i de virksomheder der arbejder med Lean – for ikke at glemme de virksomheder som endnu ikke er i gang med Lean!
  • Tallet er også skræmmende netop fordi man først opnår det fulde potentiale med Lean ved at afstemme værdikæder. Igen et udtryk for det store potentiale der gemmer sig i danske virksomheder.
  • Tallet er dog ikke mindst skræmmende når man tænker på, atdet første princip i Lean handler om, at levere “den efterspurgte værdi til kunderne”. Altså kan vi antage at kun 4% konkret har spurgt deres kunderne hvad der skaber værdi for dem! Jeg har hidtil antaget at “mange” sprang det første princip over. Ikke mindst fordi det kan være omstændigt at undersøge markedets og kundernes reelle behov. Men at hele 96% har sprunget det første princip over – det overrasker mig! Altså trimmes en masse virksomheder uden at man reelt er sikker på, at man tilpasser processer til kundernes behov.

Prisen for at springe det første Lean-princip over

Hvad kan være prisen for, at springe det første princip i Lean over?
Det kan først og fremmest medføre en masse spild i virksomheden. En masse spild – som man ikke ved er spild! Derfor kan man ikke gøre noget ved det.
Eks.:

  • Når man aflevere et projekt med tegninger til kunderne, printer man dem altid i 3 eksemplarer og folder dem pænt i fine mapper. Men reelt vil flere af kunderne gerne nøjes med tegningerne i et format, hvor de kan arbejde videre med tegningerne og bruge dem i præsentationsmateriale. Men leverandøren vil gerne signalere at kunderne får noget for pengene ved at sende dem en “stor kasse tegninger” og sådan har det altid været.
  • Når man sender et parti varer, pakker man dem altid én og én i små poser og desuden har man overfladebehandlet emnerne. Desuden pakkes alle emner i kasser á 20 stk. Men kunderne vil hellere bare have emnerne løse i paller for at undgå at pakke dem ud og desuden kunne nogle kunder godt undvære overfladebehandlingen. Desuden er flere af kunderne trætte af, at de ikke kan få varen i mindre partier. Men kunderne har vænnet sig til det – og sådan plejer vi at samarbejde.

Dette spild betyder, at kunderne presser leverandørerne ekstraordinært, fordi produkterne reelt er overforædlet i forhold til deres behov. Så hvis leverandøren kun leverede præcist hvad kunderne har brug for, så ville kunderne være mere tilfredse (måske lavere priser) og leverandøren ville tjene mere pga. de reducerede processer.
Links til relaterede indlæg:
De 8 spildtyper i Lean – i administration >
De 8 spildtyper i Lean – i produktion >

Hvad kan man gøre for at komme tættere på kunderne

Man kan selvfølgelig lave en større undersøgelse af markedets og kundernes behov. Men det er både tidskrævende og dyrt.
Jeg oplever mange virksomheder, som eks. bare ser reklamationer som en ekspeditionssag. Men faktisk er der meget viden i, at opsamle kundernes feedback ved reklamationer.
Der kan også være meget viden at hente ved, at sælgerne/ordremodtagerne trænes i at stille få spørgsmål ved alle ordrer. Få spørgsmål som ved lidt strukturering og opsamling kan give mange svar. Eks. omkring leverings af ydelse/produkt, pakkestørrelser, leveringstidsforventinger, info-forventninger osv.

Fordele ved at komme tættere på kunderne

Der er flere fordele ved at lave Lean med kunderne. Ved at afstemme værdikæder binder man kunderne tættere til sig og de vil være sværere ved at skifte leverandør. Desuden vil man som leverandør spare tid til at håndtere en kunde, fordi man typisk vil lave længere aftaler på et mere strategisk niveau.

Links til relaterede indlæg:
Konsolidering af indkøb hos færre leverandører >

Af Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp og gratis download af Lean-værktøjer!
Lean Kursus >

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s