Lean i produktion overført til service…

Spørgsmål til Dansk Lean Forum

Anders har spurgt om følgende:

Hej

Vi er i gang med at skrive vores kandidatafhandling. Afhandlingen tager udgangspunkt i emnet “proces effektivisering i service virksomheder”.

Vi har en baggrund som produktionsingeniører og har derfor en del teoretisk viden om, hvilke værktøjer og filosofier der benyttes i produktion for at effektivisere processerne – lean i production, six sigma, TQM, flaskehals teorier, Deming, etc.

Men nu arbejder vi med servicevirksomheder, og vi er opmærksomme på, at der er forskel på måden, man bør procesoptimere i servicevirksomheder i forhold til produktionsvirksomheder. Vi har tillige læst en række videnskabelige artikler, hvori det fremgår, at leanprojekter ofte fejler i servicevirksomheder, der implementerer rent produktionslean. Vi har dog kun fundet begrænset materiale om, hvordan der skal foretages succesfulde procesoptimeringer i servicevirksomheder.

Udover artikler har vi bl.a. læst bøger af John Seddon, bl.a. Freedom from Command and Control og Jonh Bicheno, bl.a. Lean Service Værktøjskassen. Vi mener, at det John Seddon udlægger, er rigtig godt, da det er en lidt ny måde at betragte proceseffektiviseringer i servicevirksomheder på. Men vi synes kun, at kunne finde en relativt begrænset mængde materiale på området, proces optimering i service virksomheder. Kan dette virkelig være rigtigt?

Vores spørgsmål

Spørgsmål 1: Efter vores mening er det kun John Seddon, der bidrager med nytænkning inden for området “succesfuld effektivisering af serviceprocesser”. Alt andet virker mere som Lean Production overført til serviceprocesserne. Vi vil derfor høre, om du/i kender til nogle gode artikler, bøger, forfattere eller teoretikere inden for dette felt, som vi kunne bruge i forbindelse med vores vidensdannelse om effektivisering af service processer. Hvis du kender noget materiale, om procesforbedringer i service virksomheder, som går i den anden retning end fx Lean, vil vi også meget gerne kende til dette.

Spørgsmål 2: Hvilke værktøjer, filosofier etc. bruger I selv til at foretage procesoptimeirng I jeres virksomhed?

Vi håber, at du har tid og mulighed for at svare på vores spørgsmål.

På forhånd tak for hjælpen.

Kan du hjælpe?

Hvis du kan hjælpe så skriv endelig en kommentar til dette indlæg

2 kommentarer

  • Hej,

    Spændende spørgsmål – og undskyld min svartid!

    Jeg arbejder som konsulent og derfor bliver mit svar set fra konsulentsiden. Jeg arbejder meget med Lean i Service og Administration – med baggrund i produktion. Så jeg kan godt genkende jeres problemstilling.

    Spørgsmål 1:
    Hvorfor tænker I at principperne i Lean fra produktion ikke kan anvendes i administration? Hvis vi betragter administration som “produktion af information” og “en svensknøgle som en fil” – så er der vel ingen forskel?
    Hvis vi tager de oprindelige 7 spildtyper er de meget produktionsrettede. Jeg har selv lavet et udkast til nye 8 spildtyper som passer til hele virksomheder – både administration og produktion. Download den gratis her http://www.flexkom.dk (spildtyper i administration).
    Men tager vi 5S, Kaizen, kortlægninger osv. kan de samme tankegange let overføres. Vedr. kortlægninger er det dog min erfaring at det er klogt at holde det på et mere flow-orienteret niveau – frem for at tage tider på processer (måske senere). Download en gratis præsentation af kortlægningsværktøjer til administration på samme hjemmeside.

    Spørgsmål 2:
    Som konsulent oplever jeg pt. en stor nysgerrighed og efterspørgsel efter Lean i administration og jeg oplever gode resultater. Så hvorfor ikke Lean 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s