Lean indfrier knap forventningerne

Kun i 18% af virksomheder indfrier Lean de fulde forventninger!

Kun 18% af de virksomheder der arbejder med Lean opnår den forventede effekt. Det viser den Lean-undersøgelse Flexkom gennemførte i foråret.

Den bløde mellemvare

Det er kun 18% der opnår den forventede effekt – modsat er det også kun 5% der oplever at Lean slet ikke lever op til forventningerne. Den store gruppe på 61% dækker over “pæne resultater” og den resterende procentdel “ved ikke”.
Hvad gemmer sig bag tallene?

Det store gab imellem forventninger og resultater finder vi på følgende områder:
– Konkurrenceevne
– Arbejdsmiljø
– Frigøre ressourcer
Indenfor disse 3 områder er der store forskelle på forventninger til effekten af Lean – og de reelt opnåede resultater.

Hvorfor udebliver resultaterne?

Der kan være mange årsager. Et par bud er:

  • Forventningerne til Lean er for høje.
  • Manglende link imellem strategi og Lean. Manglende sammenhæng på dette væsentlige punkt betyder ofte, at topledelsen ikke evner at fastholde fokus på det lange seje træk i Lean.
  • Mangel på ejerskab og involvering i organisationen. Lean drives af få ildsjæle. Undersøgelsen viser, at det at have flere ildsjæle i organisationen er det største plus ved implementering af Lean (i de virksomheder der har arbejdet med at uddanne ildsjæle. Omvendt viser undersøgelsen også at den største negative faktor ved implementering af Lean er mangel på ejerskab i organisationen. Konklusion: EJERSKAB! Læs Flexkoms bud på en implementering af Lean ud fra en ambassadørmodel (afprøvet med succes i mange virksomheder) >
  • Mangel på ressourcer. Ingenting kommer af ingenting.
  • For mange Lean “projekter” på én gang!
  • Forkert rækkefølge i implementering – se nedenfor.

Rækkefølge ved implementering af Lean

Mange virksomheder kaster sig ud i de store kortlægninger af flow ved opstart på Lean. Jeg oplever ofte at denne tilgang kan være dræbende. Den kræver enorme ressourcer at gennemføre (inkl. resultater) og den efterlader en lille grad af ejerskab i organisationen.
Et bud på en god model (beskrives mere detaljeret i et kommende indlæg på Dansk Lean Forum):
1. Strategi. Hvorfor Lean? Vækst eller omkostningsreduktion? Tag stilling – og meld ud!
2. Skab løbende forbedringer baseret på de lavthængende frugter. Implementér værktøjerne 8 spildtyper, forbedringstavler (Kaizen) og 5S i hele virksomheder. Brug ambassadørtilgangen. Ved at starte med de lavthængende frugter skabes en masse successer (tvivlerne bliver overbevist) og det giver luft i organisationen til nr. 3.
3. Gennemfør det man i Lean kalder blitz – projekter med en fokuseret indsats. Dvs. kortlægninger, omstillingstidsresuktioner, flow/layout-tilpasninger osv.

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s