Planlægningstavle i Lean Produktion (11/2017)

Opdateret 8. nov. 2017

Brug planlægningstavler – og glem alt om OEE, SMED, 5S osv.

OK…overskriften blev måske en smule overdrevet. Selvfølgelig skal du ikke droppe 5S, SMED, OEE m.fl. i bestræbelserne på, at opnå en effektiv og velfungerende produktion. Men jeg oplever ofte, at når man taler om “Lean Produktion”, så handler det alt for ofte blot om lidt 5S (oprydning), et par SMED-analyser og et par ugers OEE-målinger. Ingen tvivl om, at man kan få stort effekt af succesfuldt implementeret 5S (inkl. audit og løbende forbedringer), OEE og dertilhørende SMED-analyser osv. Men jeg oplever at planlægningstavler er et overset værktøj, som kan skabe en markant effekt.

Eksempel på planlægningstavle

Jeg har efterhånden hjulpet med, at implementere planlægningstavler i rigtig mange virksomheder. Et fælles træk er – at ingen af dem er ens! De udarbejdes specifikt til den pågældende produktion.

Eksempel 1

Her et eksempel på en planlægningstavle:

Planlægningstavle fra en produktion.

Planlægning på 6 maskiner.
De gule magneter er ordrer.
Ét dagligt planlægningsmøde på ca. 15 min. med deltagelse af planlægger, værkfører og faglærte operatører. Dog anbefales max. 10 personer. Ellers bliver det information og ikke et dialogmøde.

Eksempel 2

Et andet eksempel på en tavle:

Lean Produktion Planlægningstavle/Timetavle

Lean Produktion Planlægningstavle/Timetavle


Planlægning for 6 medarbejdere.
De gule magneter er ordrer.
Under timerne er der en buffer-række med opgaver – hvis man løber tør eller får problemer med en ordre.

Styrken ved planlægningstavler

Fordelene ved planlægningstavler er:

  • Tager det bedste viden med i produktionsplanen – det bedste fra systemet (planlægning) og det bedste fra afdelingen (viden om maskiner, materialer, værktøjer, rækkefølge, familiekørsel osv.).
  • Styrker samarbejde og kommunikation.
  • Fjerner en masse spildtid. Operatører skal ikke kigge i IT-systemet efter den næste ordre, skal ikke spørge “hvad der nu skal køres”, skal ikke printe tegninger og jobkort (printes ifm. planlægningsmødet) osv. Evt. spørgsmål til produkter og ordrer afklares også på mødet.
  • De rigtige ordrer gennemføres. Planlægning har den bedste kontakt til salg og ved hvad der skal køres. Omvendt ved operatører ikke hvilke ordrer der evt. er hasteordrer osv. Det er underordnet (unødvendig information). De skal “bare” leve op til planen!
  • Produktionsplanen låses 24 timer frem. Dvs. ingen hasteordrer (kan først komme på i morgen), ingen forstyrrelser, værktøjer og materialer kan findes frem osv. Alle kan se hvad de “skal lave efter denne ordre”.
  • Problemer mm. tages i ét tidsrum. Ikke forstyrrelser hele dagen.
  • Proaktiv – planlægning kan handle hurtigt hvis planen skrider – modsat en ugeplan (opdages først fredag…).
  • Synlige mål for afdelingen. Tavlen viser målet for de næste 24 timer. Tavlen skaber en gensidig aftale – som man gerne vil leve op til.
  • Alle kan også se, hvis en maskine/afdeling/person er forsinket. Så er ordrer ikke færdigmeldt i henhold til plan. Det er derfor også vigtigt, at der er regler for varigheden på problemløsning. Eks. at en operatør kun må forsøge at problemløse i 20 min. Derefter skal vedkommende søge hjælp. Typisk kan man opleve at en god fagmand vil forsøge at løse ethvert problem – uanset hvor længe det tager. Men det fungerer bare ikke i en professionel produktion.
  • Ved flere tavler er der også et godt overblik over, hvis der evt. skal flyttes medarbejdere/kapacitet imellem tavler. Derfor er det også vigtigt, med klare regler for, hvor langt frem planlægning må kigge ved deres planlægning. Alle skal følge samme setup.
  • Ledelsesmæssigt godt værktøj. Man får daglig feedback på ordrestatus, stemningen i afdelingen osv. Desuden kan man som leder se hvis den samme afdeling/person ikke leverer som forventet. Så her får man en “hands-on” fornemmelse af, hvem der leverer og hvordan det går i afdelingen.
  • Problemløsningstavler bør kombineres med en planlægningstavle. En simpel tavle til at styre løsningen af de problemer, som måtte komme frem på et planlægningsmøde. På den måde afliver man løbende årsager til “røde tal på tavlen” og det betyder færre og færre “undskyldninger”.

Andre eksempler

Se et andet eksempel på en Lean Planlægningstavle i produktion >
Se et eksempel på, hvordan man “udvikler” en planlægningstavle til Lean Produktion

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp og gratis download af Lean-værktøjer!
Lean Kursus >

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s