Kaizen i Lean Administration

Endnu en Lean forbedringstavle igangsat i administration

En produktionsvirksomhed med ca. 50 medarbejdere har netop igangsat Lean. Men ikke i produktionen – de har valgt at starte i administrationen!
Årsagen til dette valg er bl.a.:

  • De er kun ca. 15 på kontoret. Her er de meget sårbare, fordi mange opgaver kun kan løses af én af medarbejderne.
  • Det er et stærkt signal i forhold til produktionen. At starte med “sig selv først”.
  • Potentialet er vurderet større i administrationen – end i produktionen.
  • Der er et højt arbejdspres og med Lean ønsker man, at reducere mange at de tidskrævende spild-opgaver.

Billede af tavlen

Man har valgt at samle alle omkring én tavle:

Kaizen forbedringstavle i en Lean Administration

Kaizen forbedringstavle i en Lean Administration

Opbygning af Lean forbedringstavlen


Det overordnede indhold på tavlen er:

  • Et forslagsfelt til indkomne forslag.
  • Et prioriteringsfelt til prioritering af forslag.
  • Et her-og-nu opgavefelt til de meget lette opgaver.
  • Et opgavefelt til 7 opgaver. Dette er fordelt på 4 lette og 3 større opgaver. Fordelingen er lavet fleksibel.
  • Målstyring. I første omgang måles kun med medarbejdernes trivsel (røde, gule og grønne postits). Siden skal der være én måling på bundlinjen og én på kunderne.

En række opslag som spildtyper, kommunikationsregler, 5S-standard osv.

Læs mere om Kaizen i Lean Administration

Læs mere om Lean Kaizen Forbedringstavle

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s