Flyrejse med spildtid – se eksempel med tider

Opdateret 20. nov. 2015.

Lean på flyrejse

Mange har nok efterhånden læst om en flyrejse og mængden af “spildtid” på en sådan rejse. Alligevel kan jeg ikke dy mig for, også at fortælle om en flyrejse her på Dansk Lean Forum. Som Lean-nørd var det en sand fornøjelse, at tage tider undervejs på rejsen 🙂

Flyrejse med tider

Dette er om en flyrejse fra Hamborg/Tyskland til Napoli/Italien. Turen indeholdte på inden måde nogen speciel ventetid o.l. Der var foretaget check-in og booking af parkering inden ankomst til Hamborg.

Lean på flyrejse

Lean på flyrejse


Se en oversigt over alle tider og aktiviteter på rejsen nederst i indlægget.
Samlet rejsetid =6:25 timer.
Man kan altid diskutere hvad der er grøn, gul og rød tid (værdiskabende, nødvendig spildtid, unødvendig spildtid).

Fakta er dog:

  • Flyturen varede 2:27/147 min. = 38% af rejsetiden.
  • Ventetid 178,5 min. (3 timer!) = 46% af rejsetiden.
  • Resten af tiden (59,5 min.) er gang/transport, søgetid, omarbejde og pakning af bil.

46% ventetid – kan det gøres smartere?

Ja, rejsetiden kan på mange måder gøres smartere. Vi er selv skyld i noget af ventetiden, da vi indbyggede lidt buffertid i vores egen ankomsttid (de gør de fleste vist nok). Flyselskaber og lufthavnen vil helt sikkert stritte lidt imod (eks. pga. sikkerhed), men et par tanker kunne være…

  • Ventetiden ved aflevering af bagagen kunne have været erstattet af selv-print af bagagelabel og aflevering på et ubemandet bånd uden ventetid (som vi eks. kender fra København).
  • Det er helt sikkert svært at tilpasse kapaciteten i sikkerhedskontrollen til efterspørgslen hele tiden. Men meget af køen skyldes, at folk er langsomme til at “komme af med deres ting i kasserne” – som skal igennem scanningen. Her burde man lave et flow, hvor folk har længere tid til denne proces. Eks. har man i Stansted i England et virkeligt godt flow ved sikkerheden. Folk har “tid nok” til at lægge mobiler, PC’er, bælter, penge osv. i kasser.
  • Ventetid ved gate og fly er nok svært at reducere. De vil jo gerne vide, at de kan boarde meget hurtigt. Men gratis wifi kunne være ønsket, så tiden ikke føles helt spildt. Gratis wifi findes ikke i Hamborg.
  • Ventiden på bagagen var alt for lang. De trænger til Lean i Napoli lufthavn 🙂
  • Biludlejningen kender vores flynumre. Kunne bilerne blive kørt frem et sted tæt på lufthavnen? Dette ville dog hindre dem i muligheden for opgradering (mersalg).
  • Data fra bil-bookingen kunne have været tilgængelig ved afhentning af bil.

Detaljer om rejsen – tider

Her ser du hele rejsens tider og detaljer – vurdér selv om der er spild 🙂

  • Kl. 08:45: Ankomst lufthavsområde i bil = 5 min. søgetid efter P-hus og ledig P-plads.
  • Kl. 08:50: Parkering i P2 i lufthavnen = 10 min. gang til terminal.
  • Kl. 09:00: Ankomst Terminal 2. Herefter kø til aflevering af bagage = 26 min. ventetid.
  • Kl. 09:26: Forlader check-in og går mod sikkerhed = 4 min. gang.
  • Kl. 09:30: Start i kø ved sikkerhedskontrollen = 20 min. ventetid.
  • Kl. 09:50: Sikkerhedskontrollen forlades og ventetid inden flyet boardes slås ihjel i butikker. Gaten var ca. 1 min. gang fra sikkerhedskontrollen. = 24 min. ventetid og 1 min. gang. Sikkerhedskontrollen tager max. 30 sekunder af de 24 minutter.
  • Kl. 10:15: Venter ved gaten = 25 min. ventetid.
  • Kl. 10:40: Boarding af fly = 4 min. gang.
  • Kl. 10:44: På plads i flyet = 17 min. ventetid.
  • Kl. 11:01: Flyet sætter i bevægelse (1 min. forsinket) = 2:27 flyvetid.
  • Kl. 13:28: Flyet holder stille i Napoli = 8 min. ventetid.
  • Kl. 13:36: Forlader flyet og går ind i ventende bus = 2 min. gang.
  • Kl. 13:38: Vi venter i bussen = 6 min. ventetid.
  • Kl. 13:44: Bussen kører mod terminal = 2 min. transport.
  • Kl. 13:46: Bussen ankommer til terminal og vi går til bagagebånd (ingen pas-kontrol) = 3 min. gang.
  • Kl. 13:49: Ankomst bagagebånd = 23 min. ventetid (længere end på en normal flyvning).
  • Kl. 14:12: Bagage tages af båndet og vi går til biludlejning (uden hindringer) = 4 min. gang.
  • Kl. 14:16: Ankomst ved bus der kører til biludlejningsområdet = 8 min. ventetid.
  • Kl. 14:24: Kommer heldigvis med den første bus til biludlejningsområdet (der var mange mennesker). Bussen kører mod området = 2 min. transport.
  • Kl. 14:26: Ankomst biludlejningen og vi går til Enterprise køen = 2 min. gang.
  • Kl. 14:28: I kø ved Enterprise (vi var nr. 2 i køen) = 22 min. ventetid.
  • Kl. 14:50: Ved skranken. Papirer udfyldes i stor stil (navn, adresse, kørekort nr. osv.) – med oplysninger, som allerede blev afgivet ved booking… Pga. stress får sælgeren slet ikke spurgt til mersalg – vi kunne let være opgraderet fra en Open Mokka. = 10 min. “returløb” og “omarbejde”.
  • Kl. 15:00: Nøgler udleveres og vi går ca. 200 meter til bilen. Den findes efter ca. 2 min. søgning. = 2 min. gang + 2 min. søgning + 6 min. pakning.
  • Kl. 15:10: Vi forlader lufthavnen og er på landevejen. Vi havde ingen returløb til biludlejningen pga. “skrammer på bilen” da vi tegnede fuld forsikring (vi var ligeglade…).

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith
Flexkom – Lean konsulenthjælp >
Lean Kursus >

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s