Lean Kaizen forbedringstavle – endnu en tavle igangsat

Endnu en Kaizen forbedringstavle igangsat

I går var Flexkom på banen med hjælp til igangsætning af endnu en Kaizen forbedringstavle. En tavle som skal hjælpe organisationen til løbende forbedringer.
I forbindelse med igangsætningen fik alle medarbejderne en introduktion til Lean, best practice, problemløsning og 5S.
Her et billede fra “produktionen” af én af tavlerne:

Kaizen Lean Forbedringstavle

Den nye tavle

Det spændende ved Lean er, at målet er løbende forbedringer. Midlet – eller midlerne – er forskellige fra organisation til organisation.
Tavlen i den pågældende organisation ser ud som følge:

Kaizen Lean Forbedringstavle Design

Der er tale om et lille handelsvirksomhed med ca. 15 medarbejdere.

Designet af tavlen

Overordnet indhold på tavlen er:

  • To felter til mål – de overordnede mål og afdelingens mål (målnedbrydning)
  • Actionsområde med plads til 6 actions – hvor der handles på røde KPI’er eller andre akutte actions
  • Felt til indkomne forslag, problemstillinger, irritationspunkter, ideer osv. Inputs kan også komme fra læringspunkter fra actions
  • Felt til prioritering af forslag
  • Opgaveområde med plads til 6 opgaver
  • Ugens feedback – her skal alle kommenterer på arbejdsugen – noget der er relevant at dele – som ofte giver anledning til forbedringsforslag. Læs indlæg om “ugentlig trivselsmåling”
  • Opslag med regler for tavlen og fast dagsorden
  • mm.

Af Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s