Lean i folkeskolen – Det virker!

Kan Lean anvendes i en folkeskole? JA!

I sidste uge havde jeg den store fornøjelse at besøge Bakkeskolen i Kolding. Det var helt fantastisk at opleve, hvordan anvendelsen af Lean har skabt markante resultater på Bakkeskolen. De havde også besøg af Bærland Skole fra Norge, som har vundet den norske Lean-pris. Bærland har også opnået helt fantastiske resultater med Lean.
Kender I det med, at man kører hjem fra en sådan dag? Man er bare helt høj 🙂

Elever afholder Kaizen forbedringsmøde - wow!

Elever afholder Kaizen forbedringsmøde – wow!

Resultater de foreløbig har opnået med Lean


Resultater som de to skoler har opnået med Lean:

  • Markant bedre resultater i nationale tests
  • Mere tid til kerneydelser
  • Trivsel – sygefravær under 2% på skolen i Norge!!!
  • Meget mindre mobning blandt eleverne
  • Ved at reducere lønandelen af de samlede omkostninger (samtidig med at trivslen og kvaliteten er forbedret), så har det være muligt at købe PC’ere til alle elever – på skolen regning (Bærland Skole, Norge)
  • Med flere…WOW!

Indsatser fra Lean

Grundlæggende har de to skoler grebet Lean meget forskelligt an. Det er jo fantastisk at se, hvordan der ikke er en “Lean-standard”. Lean skal anvendes på den måde, som giver mest værdi for den pågældende organisation:

  • Bakkeskolen startede med kvalitet af undervisningen
  • Bærland startede med at skabe tid til undervisning

De anvendte værktøjer er bl.a.:

  • Daglig Gemba-walks – vi så Povl Erik (skoleleder på Bakkeskolen) gå en daglig tur rundt til alle klasser – det giver nærhed, opmærksomhed, motivation, dialog osv. Samtidig får Povl – som leder – et indblik i status på “hvor værdiskabelsen sker”. Det var fantastisk at opleve.
  • Forbedringsteams – Kaizen forbedringskultur hos lærerne og administrativ personale. Eleverne i Norge var også involveret i Kaizen (løbende forbedringer) – wow wow 🙂 – se billede ovenfor
  • De snakkede begge også meget om ledelseselementet – Ledelsesfølgeskab – følg med – eller følg ikke
  • PDCA-kultur (Plan, Do, Check, Act)
  • 5S system og orden havde de begge arbejdet meget med
  • Feedback
  • Fælles morgensang – vi er en del af et fællesskab, information til børnene
  • Standardisering og best practice
  • Fjerne/reducere spild – ikke værdiskabende aktiviteter
  • Værdistrømsanalyser

Hvem er kunden?

Begge skoler gjorde meget ud af at sige, at børnene er kunderne! Det handler om, at give børnene den bedste faglige og sociale uddannelse i folkeskolen. Men mange aktiviteter på begge skoler handlede ikke om det formål – aktiviteter som siden er reduceret.

Video om Lean i en folkeskole

Bærland Skole i Norge har lavet en video om deres Lean-arbejde: Video om Lean i folkeskole.

Indlæg om gode mål og målnedbrydning

Sidst på dagen holdt jeg et indlæg om gode mål og målstyring/målnedbrydning inkl. hands-on og dialog
Nu hvor vi snakker Feedback – så tjek lige denne feedback på mit indlæg (norsk):
“…meget lærerik og tankevekkende session omkring temaet målnedbrytning, med arbeidsverktøy som hurtig lar seg anvende i egen organisasjon. Jeg kan fortelle at det allerede på mandag blir startet et arbeid ved XX skole med hoshin kanri etter de modeller og verktøy vi brukte på fredag. I YYY kommune utløste også møtet med deg vikrige prosesser, og de samme metodene som du involverte oss i vil høyst sannsynlig komme til utnyttelse.”
Feeedt!
Billede fra mit indlæg:

Mikkel Smith fortæller om gode mål, målnedbrydning - Hoshin Kanri i Lean

Mikkel Smith fortæller om gode mål, målnedbrydning – Hoshin Kanri i Lean

Læs mere

Læs om de øvrige emner via menuen til venstre.

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s