Lean i en webshop

Kan Lean anvendes i en webshop?

Måske…vil man sikkert tænke. I Flexkom har vi haft chancen for, at teste det i virkeligheden. Vi er partner i en ny dansk cykelwebshop. Her har vi set, at vi kan anvende tankegangen i Lean på flere fronter.
For der første kan Lean anvendes i tilgangen til kunderne. Hvad skaber værdi? Shoppen skal handle med high-end produkter. Dvs. det bedste inden for cykler og udstyr. Bl.a. full carbon hjul fra Black Inc. Hvad er det kunderne sætter pris på, når man skal handle lidt dyre varer på en shop? Det er sikkerhed for valget og tryghed ift. kvaliteten. Vi arbejder bl.a. på videoer og tryghedspakker. Netop baseret på kundernes værdi.

Andre fronter vi kan anvende Lean på?

  • Når man handler, er der ofte tilhørende produkter. Mange webshops skriver “kunder der handlede X – købte også Y, Z…”. Det er jagten på mersalg. Men ikke nødvendigvis sammenhængende med dit valg. Vores shop vil vise, hvad du eks. bør købe til de pågældende hjul.
  • Kunder kan også bruge meget tid på at surfe rundt. Den anden dag skulle jeg købe nogle cykellygter på en webshop. Der var mere end 100 cykellygter at vælge imellem. Det tager bare for lang tid. Hvorfor har shoppen ikke valgt det bedste til mig? Hvorfor skal jeg sidde og søge/klikke? Vi har udvalgt nogle få super gode produkter. Så kunderne ikke skal bruge tid på at vælge. I hvert fald ikke på vores side, men måske imellem produkter på andre sider. Uanset har vi vist, hvad vi mener kunderne bør købe.
  • Ordreflowet er vigtigt. Det skal opleveres som gnidningsfrit af kunderne. Derfor har vi også brugt tid på, at finde den rigtige shop/software. Det skal bare køre 100%. Ingen spild – og en super kundeoplevelse.
  • Opbygningen af siden er også vigtig. Man skal ikke klikke for meget rundt. Siden skal have en stærk struktur og navigation.
  • En anden “fejl” mange webshops begår er, at man har hjul under ét punkt, kæder under et andet og dæk under et tredje. Det kunne også være bukser under et punkt, trøjer under et andet og strømper under et tredje. Den struktur betyder, at kunderne skal klikke meget og søge hvad der passer sammen. Vores struktur bliver, at du kan se hvad der passer samemn – på én side. Det er Lean 🙂

Hvad skal vi så handle med?

Kender du det, at man brænder for et produkt – en idé? Det gør vi også. Så jeg må lige fortælle lidt mere 🙂
Vi har testet produkter de sidste 3-4 år. Hvilke produkter vil vi så inde for? Ét af produkterne er de nævnte full carbon hjul fra Black Inc. Black Inc er et ret nyt mærke. Men tag ikke fejl. Hjulet er blevet anvendt af de to danske hold Team Rival og Team VirtuPro. Desuden af One Pro Cycling fra England. I dag kan man købe mange billige carbon hjul. Men de er ofte med ringe fibre og revner hurtigt. Desuden er deres vægtopbygning ikke optimal, de har ofte en aluminiums kerne og svage egre. Blandt de gode full carbon hjul udmærker Black Inc sig bl.a. ved, at vinklerne på egrene rettet direkte fra navet og ud til fælgen. Der er ikke et knæk. Det gør hjulet meget stærkere – trods en lavere vægt. Flere tests af Black Inc har bevist deres styrke.
Et andet produkt vi får er Factor cykler. Factor er også et ret nyt engelsk mærke. Overraskende er det derfor, at Factor allerede i 2017 bliver sponsor for et world tour hold – Ag2R med Romain Bardet i spidsen. I 2016 blev han nummer to i Tour de France. Tænk hvis Factor kan få sin første tour sejr allerede i 2017!
Black Inc montoret på en Factor

Factor cykel monteret med Black Inc full carbon hjul

Factor cykel monteret med Black Inc full carbon hjul

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s