De to vigtigste krav til gode mål (12/2018)

Opdateret 20. dec. 2018

Hvad er gode mål?

Der er mange krav til gode mål:

  • Nedbrudte mål
  • Består af modstridende mål
  • Resultatmål frem for indsatsmål
  • Høj opdateringsfrekvens
  • Man skal skelne imellem KPI’er (fokusmål) og PI’er (vedligeholdelsesmål)
  • Mål skal være SMART
  • Fokus på flow – ikke suboptimering
  • Målsætninger skal være uden for komfortzonen

Læs mere om kravene til gode mål i Lean >

De to vigtigste krav til gode mål

De to vigtigste krav til gode mål kan opstilles i nedenstående figur. De illustrerer også det første og sidste punkt i ovenstående række af krav.

Grundlæggende har de to krav nogle centrale funktioner i forhold til en god Lean-proces:

  • I forhold til figuren til venstre: Hvis vores mål ikke er nedbrudte til afdelingens kontrolfelt, så ender målene som “nå”-mål  (alle trækker på skulderen). Men “nå”-mål påvirker ikke adfærden, at vi udfordrer vores processer osv.
  • I forhold til figuren til højre: Mange målsætninger ligger enten i komfortzonen (du skal hæve et tal med 5% næste år) og her kender vi allerede løsningen. Kendetegn for opnåelse af mål i komfortzonen er, at man allerede fra starten kan lægge en plan for opnåelse af målet. Men hvis målet skal påvirker adfærd og udfordre processer, så skal målsætningerne ud i læringszonen. Hvor vi ikke kender løsningen, men bliver nødt til at lave analyser (eks. værdistrømsanalyser).

Læs mere om figuren og punkterne via linket ovenfor.

Illustration af gode mål (2 af kravene)

Illustration af gode mål (2 af kravene)

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s