Involveringsformlen

Hvad er involveringsformlen?

Involveringsformlen er en god huskeregel, når vi skal lave standarder (aftaler). Den minder os om, at acceptgrad er lige så afgørende som kvaliteten.
Formlen er:
Q x A = E
Kvalitet x Acceptgrad = Effekt
Hvor…
Kvalitet = Standardens kvalitet
Acceptgrad = Medarbejdernes acceptgrad af den nye standard
Effekt = Den effekt standarden vil have

Involveringsformlen

Eksempel på brug af involveringsformlen

I skal lave en standard for 5S i produktionen eller administrationen. Lad os sige, at I skal lave en standard for videndeling i administrationen (hvordan viden i filer, mails, data skal arkiveres, så kolleger kan tilgå dem).
Vi kan ikke have alle 50 administrative medarbejdere med til at lave standarden. Så vi beder 5 af vores medarbejdere om, at sætte sig ned og lave den første standard. Hvem melder sig? Det gør ordensmenneskerne typisk. De savner en sådan standard/aftale.
Hvor ender kvaliteten af deres standard? Ja, højt. Tæt på 100%.
Hvor høj er acceptgraden af deres standard i organisationen? Hvad tænker de naturlige rodehoveder? Nej tak!
Så hvad bliver effekten? Ingenting…
I stedet bør vi sammensætte et mix hold af medarbejdere. Så ender kvaliteten måske på 70%. Vi er måske lidt skuffede over, at de vil starte så lavt. Men hvad bliver acceptgraden når Anne og Jørgen har været med til at lave standarden? Høj!
Så effekten bliver også høj.
Så kan vi senere måske hæve niveauet i små skridt.

Hvad skal vi huske som ledere?

Involveringsformlen viser os, at vi nogle gange skal gå på kompromis med kvaliteten. Vi ville måske gerne have startet lidt højere. Men acceptgraden er vigtig for, at vi får en effekt.
Når vi glemmer involveringsformlen ender vi typisk i en 3-trins-raket:
1. Overbevisningsledelse – nu har vi brugt så lang tid på standarden, så den skal altså have chancen
2. Kompromisledelse – kan vi så aftale, at vi prøver at følge punkt 1 og 4?
3. Gør som vi plejer…

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s