Brainstorm på spild – opstart på Lean

Strategisk begrundet Lean

Hvor skal man starte med Lean? Det spørgsmål møder jeg ofte. Mit svar er normalt, at I skal finde ind til den strategiske begrundelse for Lean. I skal ikke vælge Lean ud fra “hvad naboen gør”, hvad der står i bøger eller ud fra en konsulent siger. I skal finde ind til, hvilke strategiske mål, som anvendelsen af Lean kan hjælpe til opfyldelsen af.

Det er strategisk begrundet Lean!

Vi hjælper pt. en organisation med Lean. Ledergruppen har kørt en 2-dages workshop, hvor vi netop fandt ind til den strategiske begrundelse. Dog var ledelsen alligevel nysgerrig. For hvad er det for spild medarbejderne oplever? Hvordan får dem til til at kunne lide Lean? Hvordan får vi skabt tid til forbedringer?
Vi valgte derfor at lave en brainstorm på Lean. Alle 80 funktionærer/ledere (ikke produktion).
Her et billede fra workshoppen/brainstormen, hvor nogle af medarbejderne debatterer spild i deres arbejdsdag (billedet er anonymiseret):

Brainstorm på spild

Hvor er vores lavthængende frugter?

Vi indkaldte alle til en 2 timers stående seance om Lean. På flipover og med øvelser undervejs, gennemgik vi nogle få vigtige elementer ved Lean:

  • De 5 principper i Lean. Til grundforståelsen af Lean. Bl.a. at kunden/modtageren er i centrum og at vi ikke skal “tro hvad en kunde vil have” – vi skal “vide det”. Så næste gang en kollega siger, kan du ikke lige undersøge… Så må man ikke bare antage hvad kunden ønsker – man skal spørge ind til det!
  • Modenhedstrappen. Fordi meget spild skyldes, at vi ikke har en best practice aftale. Eks. en aftale for, hvordan man gør viden og data tilgængelig for kolleger. Eller for et godt møde. Eller en god mail. Eller…
  • Rød, gul og grøn tid. For at sikre, at medarbejderne ikke tror, at Lean er at løbe stærkere. Lean er, at arbejde smartere.
  • Præsentation af de 8 spildtyper i administration.
  • Derefter tog vi en 15 minutters brainstorm på de spild, som medarbejderne kunne komme i tanke om. Det gav ca. 250 post-its. Grupperet førte det til 30 forbedringsforslag!

 

Resultatet af brainstormen på spild

Hvad får vi ud af det?

Først og fremmest begynder alle medarbejdere nu at tænke i forbedringer. Tænke i spild. Tænke i spild som forbedringsmuligheder. Desuden har vi, ved at implementere de bedste af de 30 forbedringsforslag, fået en masse Lean-goodwill i organisationen. Men implementeringen fører også til, at vi får skabt luft til mere Lean. En god start!

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s