A3-rapport i Lean (5/2018)

Opdateret 24. maj 2018

Hvad er A3?

A3 henviser meget enkelt til papirstørrelsen. I Lean betegner det, at man på én side kan vise status på en problemløsning eller et projekt.

To former for A3

Grundlæggende har man to former for A3-rapporter. Én til problemløsning og én til projekter.

A3 til problemløsning

I Lean vil vi gerne arbejde via PDCA-cirklen ved problemløsning.

Kort står PDCA for:

  • P = Plan. Find årsagerne til problemet. Læg en plan. Sæt et mål. Placer ansvar.
  • D = Do. Afprøv planen (eller en del af planen).
  • C = Check. Tjek/følg op om det afprøvede virker. Hold det op imod jeres mål.
    Hvis negativ – gå tilbage til P og afprøv noget andet.
    Hvis positiv – gå til næste fase.
  • A = Act. Fasthold løsningen. Træn i løsningen. Udbred løsningen – hvis relevant.

Men hvordan sikrer man, at man reelt kommer igennem alle faser? Hvordan sikrer man, at man får lavet en årsagsanalyse i P-fasen?
Her er A3 en super god tjekliste til, at man kommer hele vejen rundt. For A3 er en skabelon, hvor nogle felter skal udfyldes. På den måde vil et felt stå tomt, hvis man har sprunget et led i PDCA over.
I skal selv udarbejde jeres A3.
Som udgangspunkt bør den dog minimum indeholde PDCA:

En A3 rapport bør indeholde PDCA

Hvilke felter skal jeres A3 så have med?

Eksempel på A3 rapport til problemløsning

A3 til projekter

På tilsvarende vis kan en A3 også anvendes til projekter. Igen skal I finde jeres trin i et projektoverblik.
Her et eksempel til inspiration:

Eksempel på skabelon til A3 i projektarbejde

Dansk Lean Forum

Af Mikkel Smith, Flexkom

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s